سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Mosafer e Taghdir

این شب ها سریال فوتبالی «سه پنج دو» با پخش از شبکه تهران واقعیت هایی از فوتبال ما را به نمایش گذاشته است.

شخصیت اصلی داستان یک شهروند عادی است که با بدست آوردن یک ارثیه بادآورده یک شبه وارد فوتبال شده و سودای نجات آن را در سر می پروراند.«حشمت سوری» میوه فروشی ساده است که هشتش گروی نه اش است اما با فوت ناگهانی عمویش صاحب ثروتی بادآورده شده و به فکر سرمایه گذاری در فوتبال می افتد. او که آخرین مسابقه فوتبالی که تماشا کرده بازی های برزیل در دوران بچگی اش در جام جهانی بوده یک تیم لیگ برتری خریداری می کند و وارد عرصه تیم داری می شود!

در بخش هایی از این مجموعه می بینیم مدیرعامل باشگاه، برای کنار زدن رئیس فوتبالی و سرمربی تیم انواع روش های غیرورزشی را به کار گرفته و از هیچ کارشکنی دریغ نمی کند. برای مثال شب قبل از بازی با ستاره جنجالی تیم ساخت و پاخت می کند تا در بازی کم کاری کند و تیم یک شکست مصلحتی متحمل شود.

در تمرینات روز قبل از مسابقه لپ تاپ سرمربی علم گرای تیم به وسیله لیدرهای تیم شکسته شده و با تاکتیک عجیب و غریب مربی تازه وارد در بازی زمینه شکست و کنار رفتن عناصر اضافی در باشگاه و جولان فامیل مدیرعامل فراهم می شود.

جالب است کارگردان با بهره گیری مناسب از مشاوران فوتبالی تمامی اتفاقات حاشیه ای آن را شبیه سازی کرده است. جایی که «حشمت سوری» (مالک فعلی باشگاه و میوه فروش سابق) در کنار مدیر فوتبالی باشگاه نشسته و ناگاه از گل خوردن تیم خودی شادمان می شود اما با نگاه معنی دار «رحمانی» خودش را جمع و جور می کند. نیمه دوم بازی فرصت طلایی برای وارد آوردن ضربه نهایی است، تیم در زمین شش تایی شده و سوگلی مدیرعامل تعویض می شود و بازوبند و بطری آب را پرتاب می کند تا اینکه بیانیه خودجوش هواداران علیه رحمانی روی سکوها قرائت می شود و رحمانی پس از بازی استعفا کرده و عطای هدایت «حشمت خان» را به لقایش می بخشد.

شعارهای این روزهای تماشاگران فوتبال در ورزشگاه علیه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال درباره سبزی فروشی و قرابت آن با شغل سابق حشمت خان سوری هم مفاهیم جالبی پیدا کرده است.

این تنها بخشی از معضلات فوتبال است که در یکی از قسمت های سریال به نمایش در آمد. بازیکن سالاری ، لابی دلالان ، فقر فرهنگی ورزشگاه ها ، عدم استفاده از افراد متخصص ، پارتی بازی ، کم فروشی ، خبرچینی ، آشتی های مصلحتی ، رفاقت های ظاهری و... از جمله مسائل دیگری است که توسط حسین سهیلی زاده به تصویر کشیده شده است.

مدیر تازه به دوران رسیده ای که همسر ، فرزندان و تمامی اقوام خود را به باشگاه می برد ، بازیکنی که مدت ها از دوران آمادگی به دور است و با رشوه به ترکیب اصلی راه می یابد ، لیدری که ادعای تعویض مدیرعامل و سرمربی دارد ، روزنامه نگاری که از ارکان تصمیمات باشگاه است! از جمله چهره های دیگری هستند که از فوتبال ما وام گرفته شده و از دریچه دوربین سه پنج دو به نمایش در آمده است.

اگرچه برخی بزرگ نمایی ها و گاهی اوقات سیاه نمایی های صورت گرفته در سریال  موجبات اعتراض اهالی فوتبال  را فراهم آورده است ، اما با تکیه بر زمینه طنز سریال و لزوم وجود اگزجره یا همان بزرگ نمایی نقاط ضعف انسان ها و روابطشان جهت خندادن بیننده می توان از این اشکالات چشم پوشی کرد.

تیتراژ زیبای کار با صدای علی لهراسبی نیز به افزایش سطح کیفی سریال و تبیین رابطه علاقمندان با ستارگان فوتبال کمک شایانی کرده است.

«سه-پنج-دو» که نامش برگرفته از دید سطحی و ابتدایی مدیران غیرفوتبالی به این ورزش است هرشب ساعت 10 از شبکه تهران آیینه تمام قدی از فوتبال کشورمان را در برابر ما می گیرد تا با تأمل بیشتری به اتفاقات پیرامون فوتبال بنگریم.

 


نوشته شده در جمعه 90/4/31ساعت 11:40 صبح توسط آرش اکبری نظرات ( ) |


Design By : Pichak